Wśród wielu metod nanoszenia druku na tekstylia wyraźnie wyróżnia się sublimacja. Druk sublimacyjny jest szczególnie polecany w przypadku tkanin z włóknami poliestrowymi, co wynika bezpośrednio z techniki jego wykonywania. Warto wiedzieć, na czym polega ta metoda i kiedy jest opłacalna.

Nowoczesny druk sublimacyjny wyróżnia się przede wszystkim tym, że przystosowany jest do odzieży, wobec której stawia się duże wymagania pod kątem funkcjonalności. Jego zalety sprawiają, że to jedyna trwała, a przy okazji stuprocentowo przepuszczająca powietrze metoda drukowania materiałów. A z uwagi na inne korzyści - często wybierana przez osoby poszukujące wysokiej jakości nadruku.

Czym jest druk sublimacyjny? 

Jest to metoda znakowania tkanin z włóknami i powłokami poliestrowymi. Do jego wykonywania wykorzystuje się specjalne barwniki, które w wysokiej temperaturze wchodzą w reakcję z włóknami z poliestru. Cały proces przebiega z użyciem prasy, która podgrzewa barwnik, aby efekt nadruku był jak najkorzystniejszy i najbardziej estetyczny. Z tego powodu druk sublimacyjny jest jedną z najtrwalszych metod barwienia tkanin.

Jaką techniką wykonuje się druk sublimacyjny? 

Najpierw na papier sublimacyjny nanoszony jest wzór nadruku za pomocą specjalnych barwników. Następnie odzież i papier umieszczone są w prasie sublimacyjnej, gdzie nadruk w wysokiej temperaturze przenoszony jest na docelową powierzchnię. W wyniki podgrzania barwnik staje się gazem, a włókna poliestrowe jednocześnie otwierają się. To sprawia, że druk sublimacyjny nie jest powierzchniowy, tylko wtapia się we wnętrze włókien.

Następnie produkt jest naturalnie chłodzony, a wraz z obniżającą się temperaturą barwnik staje się ciałem stałym, zaś włókna poliestrowe ponownie się zamykają. W efekcie nadruk jest bardzo trwały, nie da się do zdrapać czy sprać, bo znajduje się wewnątrz materiału.

Kiedy druk sublimacyjny się opłaca? 

Przede wszystkim wówczas, gdy najistotniejsze jest zachowanie funkcjonalności tekstyliów. Z tego powodu poleca się druk sublimacyjny na materiałach reklamowych takich jak czapki, ręczniki czy na ogólnie pojętej odzieży sportowej. Najlepiej ta technika barwienia sprawdza się przy tkaninach, które w przynajmniej 70% zawierają włókna poliestrowej, możliwie najlepszej jakości.

Dlaczego druk sublimacyjny się opłaca? Z uwagi na opisaną wyżej technikę nanoszenia wzoru kolory nie spierają się. Nie ma możliwości, aby nadruk po czasie czy wielokrotnych praniach stał się nieatrakcyjny, bo nie stanowi on wierzchniej warstwy na włóknach materiału. Z tego powodu ta metoda jest najbardziej opłacalna w przypadku produktów, które są intensywnie użytkowane i często prane.