Wiele osób uważa, że projektowanie to tylko klikanie myszką i klawiaturą... Nic bardziej mylnego!

Jest jedno ale – do tego potrzebne jest przygotowanie. Grafik musi zrobić research, znaleźć inspirację, przygotować sobie coś na kartce (nie zawsze, ale jest to spore ułatwienie), musi omówić z klientem dane zlecenie (zrobić brief firmy/marki) dopiero wtedy rozpoczyna pracę przy komputerze. Pewnie jesteś zdziwionym, że to jednak nie takie klikanie, prawda?

Pokrótce omówię etapy projektowania grafiki oraz problemach przy jej tworzeniu.

Etap projektowania rozpoczynamy od rozmowy z klientem i jest to najważniejszy etap który pomoże zrealizować dany projekt. Im więcej klient powie o zleceniu i im więcej my informacji wyciśniemy tym jest łatwiej, a ty otrzymasz to czego oczekujesz! Dlatego tak ważny jest tzw. Brief. Brief to forma wytycznych i informacji związanych z projektem, pomaga zapoznać się z firmą/marką i daną tematyką oraz pozwala przewidzieć wymagany budżet i czas realizacji. Podczas rozmowy warto przedstawić jaki styl Ci się podoba, pokaż kilka przkładowych prac które zwróciły szczególnie Twoją uwagę. Odpowiednio przygotowany brief może przynieść kożyści dla obu stron.

Więc czasem warto się zastanowić przed złożeniem zlecenia, czy wiem czego chcę? Przygotuj się odpowiednio do takiej rozmowy, projektanci nie są magikami i nie zawsze będą wiedzieć jaki zamysł masz w głowie... Przedstaw nam Swoje oczekiwania, a my postaramy się to zrealizować!

W tym miejscu pojawia się takie zagadnienie jak:

Bariera językowa – jest to zmora projektantów. Najczęściej klienci nie znają pojęć jakimi się posługują i jak to bywa w życiu i z obcokrajowcami – nie znająć ich języka, a oni naszego ograniczamy się i mogą z tego wyjść niezłe problemy. Omówię przykład logo – klienci posługują się zwrotem „logotyp” - słusznie! Ale co jeśli Ci powiem, że logotyp to także część logo? Może najłatwiej będzie wyjaśnić to na poniższym przykładzie:

Jak widzisz „logo” składa się z takich elementów jak – Sygnet, logotyp, slogan (nie zawsze).

Sygnet jest to znak graficzny firmy/marki można go umieścić bez logotypu np. w miejscach w których nie da się umieścić całego logo.

Logotyp jest to część tekstowa całego logo, może występować jako samo logo (zapewne kojażysz logo firm takich jak PHILIPS lub SAMSUNG?)

Slogan – powinno być to krótkie hasło firmy, nie jest regółą dodawanie go w logo, więc nie martw się tym. No i żeby teraz było trudnie... Sam sygnet oraz sam logotyp lub połączenie obu jest – LOGO.

Ciekawe prawda? Dlatego, jeśli zaczynasz rozmowę z grafikiem od słów – Poproszę „LOGOTYP” nie możesz być zdziwionym, jeśli otrzymasz sam „tekst z kilkoma efektami”. Dlatego, zanim złożysz zamówienie, proponuję Ci sprawdzenie, czy to oczym myślisz jest faktycznie tym, czego potrzebujesz.

Zauważyłeś też pewnie, że nie odmieniam słowa LOGO (w języku polskim jest nie odmienne, coś jak KAKAO, choć już powoli wchodzą jego odmiany... :) )